Jak může vypadat náměstí Republiky? Plzeň představila vítězný návrh architektonické soutěže

Architektonická otevřená jednofázová projektová soutěž o návrh řešení nového uspořádání náměstí Republiky v Plzni zná vítěze. Porota ocenila tři z dvanácti zaslaných návrhů. Příčku nejvyšší získal brněnský tým z architektonického a urbanistického studia MAAUS. Po dnešním projednání výsledků v Zastupitelstvu města Plzně začne město jednat právě s vítězem o pořízení kompletní dokumentace. Samotná úprava 1,2 hektaru velkého centrálního náměstí by mohla začít v roce 2026.

Naším cílem je, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy. Jsem přesvědčen, že právě s tímto zadáním si vítězný návrh poradil nejlépe, naše požadavky splňuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.

Návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby byly minimalizovány nutné přeložky a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů.

Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá s úpravou prostranství pro relaxování i občerstvení občanů. Stromy přitom budou umístěny tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane zachována dostatečná plocha pro pořádání kulturních akcí.

Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navrženy jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních

hran na zastávkách MHD, do pěších zón bude povolen vjezd jen pro MHD a zásobování. Pěší vazby na náměstí jsou podpořeny i zvýšenými místy pro přecházení v křižovatkách, čímž je rovněž přirozeně regulována individuální doprava.

Tramvajové tratě ani zastávky nejsou v návrhu měněny. Stejně tak obsluha náměstí autobusy zůstane zachována.

Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí, několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Na komunikacích je navržená hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.

Podle ředitelky Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Ireny Vostracké nyní začne město jednat s vítězi návrhu o zpracování projektové dokumentace. „Stávající návrh není stoprocentním dogmatem, nad některými dílčími návrhy ještě povedeme diskuzi a některé nápady budeme rozvíjet. V příštím roce by měl vzniknout projekt a se zahájením úpravy počítáme pro rok 2026,“ uvedla Irena Vostracká.

Návrhy hodnotila speciální porota, kterou tvořila i řada renomovaných odborníků nejen z oblasti architektury a urbanismu. Jejím předsedou byl profesor Jan Jehlík, vedoucí Ústavu urbanismu na Fakultě architektury ČVUT, který se dlouhodobě věnuje řešení městských center. Podle poroty je celkové architektonicko-urbanistické a krajinářské řešení vítězného návrhu ze studia MAAUS nadprůměrné. „Celková kompozice je přesvědčivá, jednotlivé prvky jsou správně umístěné. Umožňuje začlenění nových aktivit po stranách, a tím rozšiřuje možnosti využití náměstí. Respektuje stávající situaci technické infrastruktury. Vhodně je řešena návaznost na pěší zónu ve Smetanově ulici, porota doporučuje prověřit dopravní řešení na východní hraně náměstí. Oproti ostatním návrhům nejlépe pracuje s principem modrozelené infrastruktury,“ uvedla mimo jiné porota. Všechny posuzované návrhy budou vystaveny a volně přístupné od konce ledna 2025 ve výstavních prostorách výstavní síně Západočeské galerie v Plzni na adrese Pražská 13.

Výsledky hodnocení poroty:

1. cena – návrh č. 8 – účastník: MAAUS s.r.o., autoři: Ing. arch. Miroslava Zadražilová, Ph.D Ing. arch. Jakub Czapek, Ing. arch. Karolina Vojtek, spolupráce Lubomír Písarčík, Markéta Bartoňková, Klára Zahradníčková, Martin Novák

2. cena – návrh č. 10 – účastník, autoři: Ing. arch. Josef Hlavatý, Ing. arch. Lenka Hlavatá

3. cena – návrh č. 4 – účastník: IVAN PLICKA STUDIO s.r.o., autoři: Ing. arch. Ivan Plicka, Bc. Radek Vladař, spolupráce Ing. arch. Nikol Holdekrová

Zdroj: Magistrát města Plzně, Odbor komunikace a marketingu

Autor: tisková mluvčí Eva Barborková